Studiecentrum Hengelo / StudieQ
Studiecentrum Hengelo opende in 2014 twee nieuwe vestigingen, namelijk een
vestiging in Oldenzaal en een vestiging in Enschede. De nieuwe naam van het
studiecentrum werd StudieQ. Brandits, waarvan ik mede-eigenaar was, kreeg na een pitch de opdracht om van A tot Z het marketingtraject te verzorgen. Het doel van de actie was om StudieQ in de markt te zetten.

HOE HEBBEN WE HET DOEL GEPROBEERD TE BEREIKEN?
Nadat we het marketingplan hadden geschreven, hebben we het doel (StudieQ in de markt zetten) geprobeerd te realiseren door ons te richten op vier pilaren, namelijk: 1) vindbaarheid en zichtbaarheid, 2) online trust, 3) transparantie en 4) groei.
Onder de pilaar van ‘vindbaarheid en zichtbaarheid’ hebben wij ons gemikt op zoekmachineoptimalisatie, sociale media, Google Ads en landingspagina’s, onder de pilaar van ‘online trust’ op het feit dat Studiecentrum Hengelo (StudieQ) 25 jaar bestaat (‘jaren aan ervaring = meesterschap’), door gebruik te maken van klantbeoordelingen en door trustlogo’s te hanteren (in dit geval LVSI en Dyslexie/Dyscalculie Netwerk Twente). Onder de pilaar van ‘transparantie’ hebben we dit bereikt door gebruik te maken van usabilityprincipes, het team een integraal onderdeel uit te laten maken van de website en de locatie duidelijk weer te geven (door een Google Maps-integratie, waarbij direct de route werd weergegeven). Onder de laatste pilaar, namelijk dat van ‘groei’, hebben we vervolgens gebruik gemaakt van microsites voor lokale zoekresultaten, het persoonlijk maken van de vestiging en door het hanteren van het CMS WordPress (waarmee de verdere uitbouw eenvoudig mogelijk is).
Ter offline promotie hebben we flyers, folders, brochures, krantenadvertenties, advertenties in bladen over dyslexie en dyscalculie en dergelijke vormgegeven.
WAT IS MIJN BIJDRAGE GEWEEST?
Mijn bijdragen bij dit project waren:
• Het contact en de afstemming met de klant omtrent het project.
• Het intern coördineren van het project: zorgdragen dat de vormgever en programmeur zich aan
de gestelde mijlpalen houden (interne communicatie).
• Het uitvoeren van het marketingplan.
• Het vormgeven van de website.
• Het schrijven van de teksten voor op de website, in de folders, brochures, enzovoort.
• De zoekmachineoptimalisatie van de website.
Achteraf:
• Het inrichten en beheren van de Google Ads-campagnes.
• Het maandelijks opstellen van een Google Analytics-rapport.
• Advies geven voor verdere optimalisatie.
WAT IS HET RESULTAAT GEWEEST EN IS DIT HET GEWENSTE RESULTAAT?
Het in de markt zetten van StudieQ is ons op lokaal niveau zeker gelukt. In de eerste maanden na de oprichting was StudieQ op beide locaties ruim volgeboekt. De klant was daarnaast tevreden, we kregen hieruit vervolgopdrachten (een langdurige samenwerking) zoals het maken van marketinginstrumenten zoals flyers, brochures en optimalisatie van Google Ads.
Persoonlijk waren de leerresultaten bij het project voornamelijk budgetair en operatief.
De contactpersoon van deze casus, ter referentie, was Nicole Arendsen. Zij fungeerde als contactpersoon tijdens de samenwerking met het bedrijf.