Universiteit van Twente

Van augustus 2013 tot en met november 2017 heb ik aan de Universiteit van Twente een deeltijdmaster gevolgd. Ik deed de master in deeltijd omdat ik ernaast fulltime werkte. De master die ik volgde aan de Universiteit van Twente heet ‘Educational Sciences and Technology’. Het tijdsbestek besloeg zowel de pre-master (1 jaar) als de master zelf (2 jaar, heb er 3 jaar over gedaan).

WAT IS HET DOEL GEWEEST VAN DE ACTIE?

Ik begon mijn master toen ik samen met Jarrick Maathuis (Ontwerper) en Thomas Scheper (Programmeur) een eigen bedrijf had, namelijk The Brandits. Mijn doel van het doen van de master was om een solide basis te realiseren waarmee ik een managementspositie zou kunnen vervullen binnen het bedrijf. De master was zowel een educatieve als een managementgerichte leertraject. Binnen de master leer je onder andere hoe mensen leren en hoe je het leren binnen een bedrijf kunt vormgeven (‘Human Resource Development’). Mijn gedachtegang hierbij was dat als wij voor The Brandits personeel zouden moeten aannemen ik deze zou weten in te bedden binnen het bedrijf.

In Nederland is het doen van een master zwaar gesubsidieerd vanuit de overheid. Een zakelijke cursus waarmee vier of vijf dagen bezig bent kost evenveel (of meer) als het collegegeld van een gedegen master. De keuze om een master te doen is dan een logische, zowel vanuit het behalen van leerdoelstellingen als vanuit het financiële plaatje gezien.

HOE HEBBEN WE HET DOEL GEPROBEERD TE BEREIKEN?

In de pre-master wordt er voornamelijk statistiek voorgeschoteld. Tijdens mijn HBO-opleiding ‘Toegepaste Kunst & Techniek’ heb ik weinig statistiek gehad. Door goed de lessen te volgen en de benodigde lesstof te maken, heb ik mij de kennis over statistiek eigen gemaakt. Het programma waarmee statistische formules berekend werden, was SPSS. Ik heb de pre-master in het jaar dat ervoor stond voltooid.

In het eerste jaar van de master wordt eveneens les gegeven in statistiek. Tevens is er aandacht voor het verrichten van onderzoek en academisch schrijven. In het tweede jaar is het de bedoeling dat je al het geleerde in een masterthesis samenbrengt.

Het onderwerp van mijn masterscriptie was de relatie tussen online ondernemerschap en web 2.0 leertechnologieën. In dit onderzoek werd gekeken naar welke leertechnologieën het meest gebruikt werden om kennis op te doen van verschillende aspecten van het online ondernemerschap.

WAT IS MIJN BIJDRAGE GEWEEST?

Ik heb zowel het onderzoek als het schrijven van de masterscriptie gedaan onder begeleiding van professor B.J. Kollöffel en extern (vanuit WebwinkelKeur) van M. Landeweerd. Hieronder kun je mijn masterscriptie vinden.

WAT IS HET RESULTAAT GEWEEST EN IS DIT HET GEWENSTE RESULTAAT?

Mijn afstudeerscriptie is met een voldoende afgesloten. Dit mag wat mij betreft gezien worden als het gewenste resultaat. Hiermee heb ik mijn mastertitel (MSc) behaald.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *