WebwinkelKeur B.V.
Van januari 2014 tot en met april 2018 heb ik gewerkt voor WebwinkelKeur. WebwinkelKeur is een organisatie met als missie het veilig maken van het shoppen op het internet. Hiervoor heeft de organisatie als product een online keurmerk ontwikkeld met daarin geïntegreerde klantbeoordelingen. Daarnaast beschikt de organisatie over tooling waaronder geschilbemiddeling waarmee WebwinkelKeur het handelsverkeer tussen de consument en de webwinkelier beschermt tegen fraude. Bij WebwinkelKeur heb ik me beziggehouden met marketing en webontwikkelingswerkzaamheden.
WAT IS HET DOEL GEWEEST VAN DE ACTIE?
Eén van de dagelijkse taken die terugkeerde was het bijhouden en opbouwen van het contentmarketingnetwerk. Het netwerk bestaat uit de aangesloten leden, bedrijven en partners van de organisatie die content aanleveren, welke geredigeerd en geplaatst moet worden, én aan wie wij zelf ook content aanleveren ter publicatie. Natuurlijk maakten wij hierbij gebruik van een zogenoemde contentagenda.
Onder content versta ik niet alleen geschreven artikelen, zoals blogposts, maar ook webinars, zoals deze van AdWords Robot of het GDPR-webinar dat gehouden is aan de vooravond van de Webwinkel Vakdagen, het maken van flyers, folders en brochures, maar ook de website en het dashboard van de organisatie zelf waar mensen op surfen of doorheen navigeren. Deze laatste werd gebouwd door het internetbureau Web and Brand, waarvoor ik de coördinatie en leiding op mij nam.
Stichting WebwinkelKeur is een organisatie waarbij webwinkeliers hun webwinkel kunnen aanmelden voor een keurmerk met daarin geïntegreerde klantbeoordelingen. Bij WebwinkelKeur draag ik zorg voor de contentmarketing. De primaire aandacht hierbij gaat uit naar het begrijpen van de (potentiële) klanten; wat zijn hun zorgen (‘pains’) en hoe kun je deze vertalen naar ontzorging (‘gains’)?
HOE HEBBEN WE HET DOEL GEPROBEERD TE BEREIKEN?
Om het doel te bereiken ga ik niet alleen in gesprek met klanten, maar voer ik ook zoekgedraganalyses uit. Binnen de relevante thema’s voor de doelgroep creëer ik kwalitatieve content. Hiervoor zijn instrumenten zoals blogs, zoekmachineoptimalisatie, het ontwikkelen van landingspagina’s, Ads-campagnes en het houden van webinars relevant.
WAT IS MIJN BIJDRAGE GEWEEST?
Ik schrijf (blogs, landingspagina’s, etc.) en maak (flyers, folders, animatiefilms, etc.) niet alleen zelf content, maar coördineer ook het partnernetwerk voor gastblogs en andere contentbijdragen (zowel hun bijdragen bij WebwinkelKeur als mijn bijdragen bij websites van partners).
WAT IS HET RESULTAAT GEWEEST EN IS DIT HET GEWENSTE RESULTAAT?
Om het succes van de contentstrategie te meten, maak ik gebruik van:
Kwalitatieve methodes
· Gespreksanalyse,
· Gebruikersinterviews
Kwantitatieve methodes
· Vragenlijsten
· A/B-testen
Het resultaat van de contentmarketing van Stichting WebwinkelKeur is succesvol te noemen. Veel mensen liken, sharen en retweeten de content.
De contactpersoon voor deze werkgever, ter referentie, is Ben Boogaardt. Oprichter van de organisatie Web & Brand, waar ik veel mee heb samengewerkt tijdens mijn dienstverband bij WebwinkelKeur.