|

Gemeente Wageningen

In 2011 heb ik samen met een afstudeerder, genaamd Raymond Waninge, voor de opleiding Kunst en Techniek (BSc.) aan de Saxion Hogeschool in Enschede samengewerkt voor zijn afstudeeropdracht. De afstudeeropdracht van Raymond Waninge was voor de gemeente Wageningen.

WAT IS HET DOEL GEWEEST VAN DE ACTIE?

De gemeente kampte met het probleem dat het jaarverslag hoogstens door de gemeenteraad werd gelezen. De vraag van de gemeente was om een campagne te ontwikkelen omtrent het jaarverslag. De campagne had tot doel de inwoners te informeren over de behaalde doelstellingen.

HOE HEBBEN WE HET DOEL GEPROBEERD TE BEREIKEN?

Alle doelstellingen uit het jaarverslag zijn omgezet naar concrete plekken en strategische momenten. Zo is de doelstelling met betrekking tot sport en creatie omgezet naar flesjes water die meegegeven werden aan de sporters.

Een ander voorbeeld van een vertaalde doelstelling is op het gebied van educatie. Hier is de doelstelling omgezet naar een full-size sticker voor op de prullenbakken langs de looproute van school naar de supermarkt. Zodoende werden de scholieren, die vaak hun lunch halen bij de supermarkt en de verpakking vervolgens weggooien in de prullenbak, geïnformeerd over wat de
gemeente precies voor hen had gedaan op het gebied van educatie.

Voor de campagnesite was een film ontworpen waarin drie verschillende levensfases van inwoners te zien waren. Allereerst toonde de film de levensfase van een student aan. Hierna ging de film over naar de levensfase van een jonge moeder. Uiteindelijk eindigde de film met de levensfase van een opa. De verschillende delen van de film toonden duidelijk wat de gemeente had gedaan om het leven mogelijk te maken binnen de stad. Vanuit hier werden de websitebezoekers naar een platform gebracht met de mogelijkheid om foto’s te uploaden om problemen aan te kaarten bij de gemeente. Denk hierbij aan losliggende stoeptegels of defecte lantaarnpalen. Deze foto’s zijn vervolgens in een database geplaatst waarop medewerkers van de gemeente vervolgacties konden ondernemen.

WAT IS MIJN BIJDRAGE GEWEEST?

Mijn taken waren:
· Gesprekken voeren met ambtenaren, inwoners en belangrijke sleutelfiguren van de gemeente om vragen en wensen te achterhalen.
· Het ontwikkelen en presenteren van het campagneconcept aan de gemeenteraad.
· Het zorgdragen van de coördinatie en bewaking van de tijdsplanning van het project (drukwerk, ontwikkeling website/upload platform en de genoemde film).
· Het actief meehelpen met de lancering van de campagne.

WAT IS HET RESULTAAT GEWEEST EN IS DIT HET GEWENSTE RESULTAAT?

Er heeft helaas geen pretest-posttest plaatsgevonden ten opzichte van de bekendheid van inwoners met de behaalde doelstellingen van de gemeente. Dit was achteraf één van de lessen die we hebben moeten leren voor het ontwikkelen van toekomstige stadscampagnes.

Wel hebben we in de periode van de campagne de statistieken geanalyseerd vanuit Google Analytics. Hieruit bleek dat gedurende de periode van de campagne ongeveer 40% meer bezoekers de website bezochten. Het doel was echter om zo’n 55% meer websiteverkeer te genereren.

Uit het uploadplatform hebben we eveneens statistieken geanalyseerd met betrekking tot ingeleverde foto’s. Aan deze foto’s hebben wij zogenoemde ‘tags’ toegevoegd. Zo wisten wij dat bepaalde situaties, zoals de aangehaalde voorbeelden van losliggende stoeptegels en defecte lantaarnpalen, de problemen waren waar de inwoners het meest mee te maken hadden.

Met diepte-interviews hebben wij achteraf bij inwoners informatie gewonnen over de bekendheid van de campagne. Hieruit bleek dat de meeste inwoners in aanraking waren gekomen met de campagne. De campagne werd over het algemeen positief beoordeeld.

De campagne zelf is genomineerd voor de ACT-award (ACT staat voor Academie Creatieve Techniek), en won de prijs voor de categorie ‘Beste Innovatie’.

De contactpersoon, ter referentie, is Raymond Waninge. Dit was zijn afstudeeropdracht.

Vergelijkbare berichten

  • |

    Antagonist B.V.

    Van september 2019 tot en met maart 2021 heb ik gewerkt voor Antagonist B.V., een webhoster uit Enschede, als online marketeer. Als webhoster biedt Antagonist B.V. voor een vast bedrag per maand of per jaar webruimte aan voor particulieren en bedrijven. Met deze webruimte kun je jouw website en e-mail op het internet beheren. Het doel…

  • Obex B.V.

    In 2012 en 2013 heb ik, uit naam van mijn bedrijf The Brandits, trainingen gegeven aan personeelsleden van Obex B.V.. Hieronder licht ik de trainingen uit die ik aan Obex B.V. heb gegeven op het gebied van online marketing. WAT IS HET DOEL GEWEEST VAN DE ACTIE? Ik heb trainingen gegeven aan Obex B.V. op…

  • Flink B.V.

    Van januari 2022 tot en met 2024 heb ik gewerkt voor Flink B.V. als e-commerce medewerker. Bij Flink B.V. was ik werkzaam als allround e-commerce medewerker binnen de klantenservice. Mijn taken bestonden onder andere uit het afhandelen van inkomend en uitgaand telefoonverkeer, het beantwoorden van e-mails en het beheren van de live chat. Door deze veelzijdige rol…

  • |

    Service2media

    In 2010-2011 heb ik voor de studie Kunst en Techniek aan Saxion Hogeschool in Enschede stage gelopen bij het marketingbureau Buro Blink te Enschede. Voor de opdrachtgever van Buro Blink, Service2Media, heb ik het grafisch ontwerp en de uitrol van een wervingscampagne op mij genomen voor het aanboren van nieuw ICT-talent. HOE HEBBEN WE HET…

  • | |

    Mindfulness Preventie

    In 2013 heb ik, uit naam van mijn bedrijf The Brandits, freelance werkzaamheden uitgevoerd voor Mindfulness-Preventie.nl. Hieronder licht ik de werkzaamheden uit die ik heb uitgevoerd voor deze opdrachtgever. WAT IS HET DOEL GEWEEST VAN DE ACTIE? In 2013 heb ik de website gemaakt voor Mindfulness-Preventie.nl. De contactpersoon van Mindfulness-Preventie.nl was Henrique van der Hansz….

  • | | |

    WebwinkelKeur B.V.

    Van januari 2014 tot en met april 2018 heb ik gewerkt voor WebwinkelKeur. WebwinkelKeur is een organisatie met als missie het veilig maken van het shoppen op het internet. Hiervoor heeft de organisatie als product een online keurmerk ontwikkeld met daarin geïntegreerde klantbeoordelingen. Daarnaast beschikt de organisatie over tooling waaronder geschilbemiddeling waarmee WebwinkelKeur het handelsverkeer…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *